Skratt behövs efter tårar

Om drygt två veckor ska vi träffas för att diskutera mars månads bok Jag ska bara fixa en grej i köket av Moa Herngren och det kommer att bli oerhört intressant att höra vad alla har att säga, för detta är verkligen en bok som föder tankar och ger upphov till diskussioner.

Jag ska inte förekomma debatten, trots att det är frestande och trots att jag har läst ut den och brinner av att få prata om den, men jag säga så mycket som att jag behövde läsa något helt annat och glatt när jag var färdig och lade undan den.

Många böcker ligger huller om buller i bokhyllan och väntar på att bli utvalda och lästa och flera av dem känns riktigt lockande att öppna. Jag ruvar på allt från deckare och självbiografier till chic lit och dramatiska romaner. Det som avgjorde vad jag valde till slut var att jag var i akut behov av att byta sinnesstämning, så jag ville skratta.

Därför blev det Babben Larsson bok Jag vägrar dö nyfiken jag föll för och visst bjuder den på skratt.  Det är mycket i den som är roligt och dråpligt, men där finns också en hel del allvar att balansera upp det mer lättsamma med.

Boken är skriven på alldeles vanlig svenska, men när hon här och var spränger in citat från sina ståuppakter genom åren skriver hon dem så att man ska läsa dem på gotländska och det är både trevligt och effektfullt. Så här på självaste vårdagjämningen kanske somliga funderar över bikinisäsongen och detta var Babbens tankar i Hudiksvall i juni 1998:

"Vad är det för en dåre som har uppfinne provrumsbelysningen? Den går ju inte på ström som vanlige lampar, den drivs av ren ångest."

Det är en av många fyndigheter vi får ta del av i boken som passar utmärkt att ta med sig ut på altanen en solig dag i mars.

Kommentarer

Populära inlägg