Världsbokdagen firas idag



Vanligtvis firas Världsbokdagen den 23 april, men eftersom det råkar sammanfalla med påskafton i år har det bestämts att vi firar redan idag istället.

Det var Unescos generalkonferens som 1995 beslutade att ha en särskilt festdag för böcker, författare och läsning i största allmänhet. Dessutom ville man genom denna dag värna om upphovsrätten och människors fria tillgång till information runt om i världen.

Att det blev just den 23 april beror på att man i Katalonien i Spanien sedan i början av 1900-talet firar skyddhelgonet St Göran denna dag och det har man gjort genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om. Som tack får bokgivaren en ros tillbaka.

Själv läser jag Mr Tourette och jag av Pelle Sandstrak just nu. Jag började läsa den i somras, men plötsligt försvann den spårlöst innan jag hann läsa klart den. Trots ivrigt letande var den puts väck. Trevligt nog hittade min man den nyligen och nu får jag äntligen läsa hur det går för Pelle Sandstrak - denne oändligt fascinerande man med sina otaliga tics.

Så strunta i att städa, tvätta, stryka, titta på tv eller annat du brukar ägna dig åt på kvällarna och slå dig istället ner med en bok och fira Världsbokdagen med miljoner andra bokentusiaster världen över!

Kommentarer

Populära inlägg