Romantisk sommar till alla


Inför sommaruppehållet bestämde vi att vi skulle ägna sommaren åt romantisk litteratur och det ska bli mycket spännande att höra vad alla bokcirkelmedlemmar har hittat i genren.

Vad är romantik och kan det vara hyggligt hög litteraritet på böcker man vill placera i denna märkliga genre? Själv plöjde jag högvis med Allersromaner när jag var 12-13 år och jag tyckte att de var så fantastiskt gripande och bra.

Idag skrattar jag självklart åt intrigen, för det är ingen avancerad pusseldeckare direkt, men jag har ändå respekt för barnet jag en gång var och som älskade när det fosterhemsplacerade barnet av en slump träffade på sin biologiska mamma och fick den familj hon drömde om eller när den store filmstjärnan plötsligt gör en mindre lyckad film och inser att det är den oansenliga grannflickan som älskar honom mer än alla ytliga fans som ständigt ropar hans namn som är hans hjärtas utvalda.

Jag väljer denna sommar att läsa Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Det är inte direkt en ny roman, utan den är närmare bestämt 99 år gammal. Eftersom jag älskar Doktor Glas av samme författare utgår jag ifrån att jag kan tycka att även denna är bra och jag hoppas att jag har rätt.

Dessutom kommer en lucka i min allmänbildning att täppas till, för jag vill verkligen ha läst denna omtalade roman.

Bokens Lydia sägs vara Maria von Platen och nog är det extra kittlande när boken har viss verklighetsbakgrund. Läs den lockande texten på sidan 134:

"många, långa, tomma år..." och "Men hon är Lydia. Och jag älskar henne."

Nog är det romantik?

Kommentarer

Populära inlägg