Karina lämnar Sunne för bloggturné



Karina Johansson är en av de författare som jag intervjuade till Förverkliga din bokdröm, som jag skrev tillsammans med Kristina Svensson. I vår bok delar hon generöst med sig av hur det är att få ärliga åsikter av en lektör och hur det kan hjälpa henne som författare.

På Bokmässan i Göteborg för en dryg månad sedan fick jag möjligheten att träffa henne IRL för första gången och visserligen var det mycket ståhej i Egenutgivarnas monter just när hon dök upp, men det var ändå väldigt roligt att få träffas.


Karina kommer från Sunne i Värmland och befinner sig nu ute på en spännande bloggturné där jag trevligt nog får tillfälle att haffa henne.

Jag har jobbat i Värmland i några år så det är alltid trevligt att få sig en liten nostalgitripp därifrån. Under några år i slutet av 1990-talet arbetade jag som nyhetsreporter på Sveriges Television i Karlstad och då fick jag se det allra mesta av detta vackra landskap i både vinterskrud och sommardräkt. Även våren och hösten är vacker där uppe, måste jag säga.

Den 1 november släppte Karina sin andra roman och jag är mycket nyfiken på att få veta mer om den.


Vad är Utan egen vinning för typ av bok?
Det är en spänningsroman som utspelas i Sunne, där jag bor. Historien utspelas kring kattföreningen Stjärnans arbete med att bygga upp ett katthärbärge och i inledningen av storyn åker de till Uddebergs gård strax utanför Sunne för att titta på ett gammalt stall.
I samma veva hittas en kvinna död på gården. De bestämmer sig ändå för att flytta in i stallet och börjar renovera. Snart händer fler märkliga saker och föreningen inser snart att det är någon som inte uppskattar att de använder det gamla stallet …

Du släppte romanen Bara en pärla för två år sedan. Finns det likheter mellan den och Utan egen vinning?
Både ja och nej. Bara en pärla är en spänningsroman som utspelas i Sunne, och Utan egen vinning är en fristående uppföljare. När jag skulle börja skriva på en uppföljare var planen att Emma, som är huvudperson i Bara en pärla också skulle vara det i nästa roman. Men ganska snabbt insåg jag att jag hellre ville hitta på nya karaktärer. Så då fick Stina, som var en bifigur i Bara en pärla träda fram och bli huvudperson.
Däremot är miljön den samma. Det är viktigt för mig att böckerna utspelas i Sunne eftersom jag har bott här i hela mitt liv och kan miljöerna. Om det sedan skulle fresta någon att ta en tur hit, är det ju bara roligt …

Varför skriver du spänningsromaner? Var det ett medvetet val?
Jag tycker själv att det är roligt att läsa deckare/spänningsromaner och att bygga upp en historia kring en mordgåta, så det föll sig helt naturligt. Med tanke på att man ska tillbringa så oändligt många timmar ihop med storyn måste man skriva det som känns allra, allra roligast.
En annan ingrediens i en bra bok tycker jag är kärlek, så det finns också med på något sätt, även om det inte är det mest framträdande.

Vad är lättast/svårast med att skriva en bok?
Det är många saker som är svåra. Gestaltning, att knyta samman alla trådar, att skapa trovärdiga karaktärer är bara några exempel. Men det är också just utmaningen i det som gör skrivandet så roligt!
Lättast för mig är nog att hitta skrivtid med tanke på att jag jobbar deltid.

Om ni vill följa Karinas fortsatta bloggturné går det alldeles utmärkt att göra det via hennes webbsajt HÄR.

Kommentarer

Populära inlägg