Den musikaliska musen EBBA


Den musikaliska musen EBBA, skriven av Birgitta Fernström, är en charmig bekantskap. Ebba bestämmer sig för att lämna Sverige och hoppa på en buss som går mot södra Europa. Med sig har hon lätt packning, med bland annat bikini och tre lakritspipor, eftersom hon älskar lakrits.

När jag intervjuade Birgitta under Bokmässan i höstas berättade hon att boken innehåller en del svåra ord, så hon rekommenderade att den vuxna, som läser boken för barnen, förklarar längs läsningen vad som står. Det är en mycket bra idé för helt enkelt är det faktiskt inte ens för en vuxen människa som jag själv trots allt ändå är. Jag vet vad en katedral, dopfunt, kandelaber är, men känner mig inte lika säker på varken cembalon eller bravurarior, om sanningen ska fram. Fast det gör inte så mycket, jag tycker det är trevlig läsning ändå.

Musens äventyr är svängigt illustrerade av Ingegerd Härgestam och det finns också både en CD-skiva och ett nothäfte till denna musiksaga. Tanken är att den kan passa för en kör, så konceptet med Ebba är mycket större än enbart en bok. Allt är väldigt ambitiöst genomfört.

Det är mycket text på varje sida i boken, så det är inte en bok som man läser ut som godnattsaga på en kväll, utan istället kan den vara under en hel vecka kanske och det är nog inte så dumt. Det hade gått att rensa lite i texten för att få händelserna att sticka ut mer och göra dem tydligare, tycker jag, men jag tror att det är en smaksak. Kanske är det vilsamt för barn att texten rullar på i ett makligt tempo?

Människorna kan se mössen som är med i sagan (ni skulle bara veta att det finns musikaliska möss nästan överallt: i vanliga hem, på konserthuset och i katedralen till exempel), men de kan inte höra de höga toner som mössen sjunger med och det tycker jag är en trevlig idé. Det känns extra sagoaktigt.

I botten ligger också en djupare mening och den tycker jag är särskilt fin. Den handlar nämligen om att våga tro på sig själv, följa sin längtan och förverkliga sin drömmar. Även om de minsta barnen kanske inte uppfattar detta på ett medvetet plan, så finns det där och barnen hör det.


Kommentarer

Populära inlägg