Fantastisk recension

Varje gång vi har bokcirkelträff pratar vi mycket om vad vi tycker om boken vi läst och så gott som varje gång fascineras jag över hur olika vi tycker. Det är härligt att vi tycker olika och att vi tolkar saker och ting på vårt alldeles eget sätt. När jag tycker att språket är upprepande och trist kan någon annan tycka att det fungerar alldeles utmärkt och när jag tycker att handlingen är förutsägbar tycker en annan att historien är så spännande att det inte går att lägga ifrån sig boken.

I början var jag förvånad över att vi tycker så otroligt olika fast vi på ytan verkar hyfsat lika varandra, men det är ändå det som jag gillar allra mest. Att alla vågar säga vad de tycker är skönt, för vi har mycket högt i tak och alla åsikter är värdefulla och välkomna.

Så tycker jag när det gäller böcker jag läser. När det gäller böcker jag skriver är det inte riktigt, riktigt samma sak. Visst respekterar jag naturligtvis fortfarande allas olika åsikter och det är viktigt att de får finnas, såklart, men allra gladast blir jag när läsare av mina böcker tycker att de är bra. När de tycker att historien är gripande och att mitt språk är fint. Då blir jag alltid lika jublande glad.

Elisabeth Jönsson, som driver inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens, har skrivit en fantastiskt fin recension av min roman Närmare dig och jag blev så lycklig när jag läste hennes ord, för hon har verkligen förstått min huvudkaraktär Saga Allerlöv och lärt känna henne genom boken.

Hela recensionen finns att läsa på Boktipset.se och så här vackert skriver hon om Närmare dig:

Närmare dig är en inkännande roman berättad tätt inpå livet. Som läsare får jag en rik inblick i den intre värld som präglar Sagas första år som mamma. Skickligt växlar författaren mellan Sagas inre och yttre värld. Joanna Björkqvist gestaltar med fingertoppskänsla hur Sagas mammas dagböcker påverkar hennes tankevärld och livsval. /…/ En mycket bra skriven bok med målande beskrivningar och ett nyanserat och vackert språk.”

Härliga och underbara ord, eller hur?