Bokbloggar mot rasism



Idag går alla bokbloggar ihop för en gemensam aktion mot rasism och för mig är det självklart att vara med. Människor är just människor. Med lika värde. Med stort värde. Det är så givet för mig att inget annat är tänkbart.

Människa. Tänk att alla som läser detta inlägg fötts till just det. Människa. Så vackert och värdefullt.

Det föder ett ansvar att vara människa. Idag tar jag mitt och tipsar om böcker för en större värld. Böcker som ger mig en insikt, föder nya tankar och öppnar dörrar till verkligheter som jag inte skulle stött på annars.

I bokcirkeln har vi läst många böcker av utländska författare och väldigt ofta har de som skiljer sig mest från vår egen vardag varit de böcker vi har uppskattat allra mest. Här kommer ett axplock ur vår digra samling under drygt elva år tillsammans:

Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seierstad

Flyga drake av Khaled Hosseini

Morgon i Jenin av Susan Abulhawa

Chi An - bara en dotter av Steven W Mosher

Vilda svanar - tre döttrar av Kina av Jung Chang 

Niceville av Kathryn Stockett

Tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats för alla att leva på. En plats där alla människor har samma värde alldeles oavsett precis allting.

Låt oss göra det. Ingen annan lär göra det åt oss.












Kommentarer

Populära inlägg