Tankar kring Smak: mat och vin



Häromdagen fick jag mejl från Blue Publishing med förfrågan om jag ville ha ett recensionsexemplar av författaren, kocken och föreläsaren Peter Streijfferts rykande färska bok Smak: Mat och vin - de bästa kombinationerna. Enligt mejlet skulle de flesta rätterna vara vegetariska och det passar ju mig utmärkt eftersom jag varken äter kött eller fågel sedan evigheter. Dessutom har jag börjat intressera mig för vin och frågar gärna personalen på Systembolaget vad som kan passa till rätter som jag tänker servera.

Alltså tackade jag glatt ja till ett exemplar av boken och igår kom den i brevlådan. Och jag har redan läst ut den! Inte bläddrat i den lite på måfå utan jag har LÄST ut den! Jag hade tänkt att göra annat, typ ta hand om tvätten som alltid ropar ivrigt på mig från tvättstugan, men det gick faktiskt inte att lägga ifrån sig denna lilla pärla till kokbok. Jag blev totalt trollbunden från första stund och mitt intresse hölls uppe genom alla 128 sidorna.

Vad är det då som gör att det är möjligt att läsa en kokbok i ett enda svep?

Jo, de härliga formuleringarna och de nya, fräscha recepten. Att läsa Peter Streijffert är nämligen som att prata med en vän. Han pratar direkt med mig, fullkomligt drar in mig i vårt samtal och han har dessutom ett sätt att skriva som är så ljuvligt att jag ler flera gånger. Vad sägs om dessa talande citat:

"Om du dissar läsk och godis kommer du att kunna njuta mer av mat och vin. Det tar någon eller några månader för dina smaklökar att ställa om - men wow vad du kommer att gilla ditt nya jag!"

"Basilika är inte det lättaste att odla men heller inte asknepigt."

Eller när han berättar att han begett sig till Hammarby Sjöstad där det finns ett stort antal körsbärsträd och där han i juli-augusti plockade allt han nådde och förmådde.

"Mina vänner säger: Får man det? Jag säger: Det är ju våra körsbär, de står på kommunal mark."

Hans analys av kvinnors respektive mäns alkoholpreferenser är också underbar. I korthet handlar det om att vi kvinnor helst vill ha "snäll sprit" som inte smakar alkohol medan män vill ha sprit och det skulle jag vilja säga stämmer väldigt bra, men han uttrycker det så himla roligt. Och klockrent.

En sak till; han nöjer sig inte med att skriva att det ska vara ägg i recepten. Nej, ekologiska ägg ska det vara. Såklart. Vi är väl medvetna konsumenter och kockar?

Och så har vi ju då alla inspirerande recept där jag allra först kommer ge mig på Bakad lökblomma. Jag tycker lök är fantastiskt gott och här ska man ta rödlök och och via lite knep baka den i ugn i två omgångar. Först ensam och sedan med paprika och getost. Slutligen strör man över pumpakärnor och kapris. Hur vansinnigt gott låter inte det? Och nytt! Vi är några tjejer som träffas och har knytis då och då och nästa gång ska jag ta med mig en form med bakade lökblommor.

Jag kommer även att göra Karamelliserad kladdkaka ("värsta kladdkakan") och Röd guacamole. Och en dag när jag känner mig modig ska jag göra Laxcevichen. Jag gillar sushi, men har aldrig själv tillagat något med rå lax, så det blir ett äventyr.

Oftast står det i anslutning till receptet exakt vilket vin du bör välja men till laxcevichen har författaren och kocken varit så där småkul igen; "Köp en torr riesling för minst 90 kronor och den finaste laxbiten du kan hitta. Nu är du på god väg till riktig matlycka."

Det finns också fem rafflande vindueller där Peter Streijffert lagat fem rätter och själv testar två olika sorters vin till dem. Spännande och jag blir sugen på att göra samma sak. Det är ju utan tvekan så att vissa viner passar bättre till vissa maträtter än andra och här blir det väldigt tydligt. Något att fundera på inför nästa gång vi har gäster, så vi blir fler som provar.

Jag tycker att det är en utmärkt idé att göra en kokbok som bygger på hur mat och vin kombineras för att nå maximal upplevelse och att boken dessutom i sig är så trevlig är ett extra plus. Detta är en bok som jag lätt skulle kunna köpa och ge bort till mina kräsna väninnor. Jag vet att de skulle tycka lika mycket om den som jag gör. Givetvis passar den lika bra till män.

Jag gillar även boken som fysisk produkt. Den är väldigt snygg rent grafiskt och bilderna är ytterst skickligt tagna med god variation i utsnitt och innehåll. Snyggt jobbat av fotografen Lasse Hallström. Dessutom känns det modernt med de mjuka pärmarna som kommit att bli min favorit. Förr tyckte jag att inbundna böcker med hård pärm var de enda "riktiga" böckerna, men så tycker jag inte alls längre. Tvärtom uppskattar jag smidigheten och lättheten som de mjuka pärmarna ger. De generösa flikarna här ger dessutom den stadga man kan vilja ha.

Om du fortfarande inte köpt alla julklappar och har människor i din närhet som gillar både mat och vin är detta den perfekta presenten.

Om du är färdigshoppad för den här julen; varför inte unna dig själv en fin present? Där du dessutom lär dig saker! Detta är en bildande, underhållande och snygg bok - det är du värd!

Kommentarer

Populära inlägg