Som Zlatan fast bättre - ungdomsjulklappsboktips


Jag fortsätter att tipsa om böcker som kan bli utmärkta klappar under granen. Nu är det bara en vecka kvar till julafton, men förhoppningsvis hinner ni med lite mer julshopping.

Idag är turen kommen till Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer. Det är en riktigt bra bok om något så ovanligt som en tonårspojke som drabbas av ätstörningar. Simon drömmer om att bli världens bästa fotbollsspelare och när han kommer in på fotbollsgymnasiet är han övertygad om att det är det första steget i en spikrak karriär upp mot toppen. Men det blir inte som han tänkt sig.

En dag får han höra att han borde gå ner ett par kilo för att bli snabbare på fotbollsplanen och det sätter sig så hårt i hans huvud att det inte tar lång tid innan allt i hans liv kretsar kring mat - både att låta bli att äta den, hetsäta allt han kan komma över och sedan kräkas.

Det är smärtsam läsning. Och viktig.

Vi kommer nära Simon och vi får veta hur det är att leva med ätstörningar. Det är uppenbart att författaren vet exakt vad det handlar om, för jag skulle vilja säga att det inte går att skriva så initierat utan att själv ha varit där. Och visst är det så. Niclas Christoffer har själv lidit av ätstörningar och det tog lång tid innan han förstod att han faktiskt var sjuk.

Men Som Zlatan fast bättre handlar inte bara om fotboll och ätstörningar. Inte alls faktiskt, även om dessa är bärande inslag. Tvärtom finns det en fin klangbotten med en död mamma, en flickvän som bor alldeles för långt borta sedan Simon och hans familj flyttat till Skåne och homosexuella vänner. I mångt och mycket handlar boken om den vilsenhet som ofta finns hos tonåringar som försöker att hitta sig själv när omvärlden mest känns förvirrande.

Boken gavs ut på Hoi förlag 2012 och det är en riktigt fin liten bok, tycker jag. Jag gillar det rena svartvita omslaget och att killen på bilden bara står där. Inte en fotboll i närheten. Dessutom väger boken nästan ingenting. Jag blir alltmer förtjust i danskt band, det vill säga boken har en mjuk pärm med invikta flikar som ger extra stadga.

Inuti är boken luftig och lättläst med ganska mycket vitt på sidorna. Det tror jag är tilltalande för ungdomar, som är bokens främsta målgrupp, men det är definitivt en bok som både tonårsföräldrar, lärare och personal inom skolhälsovården med fördel kan läsa.

I höstas gav Whip Media ut Som Zlatan fast bättre som ljudbok och den nominerades nyligen till Stora Ljudbokspriset 2016. Inläsningen görs mycket bra av Emil Rehnström och jag har faktiskt lyssnat på den. Jag är inte alltid så duktig på att lyssna, men det gick alldeles utmärkt här. Tankarna for inte iväg åt ett annat håll ideligen, utan tvärtom ville jag verkligen veta hur det skulle gå för Simon. Så jag kan faktiskt rekommendera boken både som fysisk bok och som ljudbok - den passar lika bra som vilket som.

Jag kom i kontakt med Niclas Christoffer i samband med att han skrivit en saga som heter Farina och den gigantiska Jätten. Den kommer ut till våren och jag blev tillfrågad att vara redaktör för boken. Det visade sig vara en härlig och charmig berättelse i en gammal fin sagotradition och jag blev så förtjust i sättet Niclas skrev på. Han har ett lätt och flytande språk som gör att man sveps med i berättelsen och samtidigt är det både läbbigt och läskigt på en gång. Och varmt. Det finns en kärleksfull och varm ton i berättelsen om Farina och den tog jag genast till mitt hjärta.

När Som Zlatan fast bättre sedan blev nominerad till Stora ljudbokspriset 2016 passade jag på att lyssna på den på Storytel och även om det är två totalt olika historier, så tyckte jag att jag på något sätt kunde känna igen författarens egen fina ton även här.

De andra två böckerna på bilden, Som James Dean fast snyggare och Airtight, har jag inte hunnit läsa ännu, men alla tre böckerna var Niclas snäll nog att skicka till mig förra veckan, så jag ska verkligen se till att läsa dem också.

Känner ni en tonåring som förtjänar en riktigt fin julklapp - här har ni en författare som skriver på ett sätt som de utan tvekan kommer att ta till sig.


Kommentarer

Populära inlägg