Trädgårdslegender - julklappsboktips


Jag tycker det är underbart med vackra trädgårdar och har genom åren gjort några tappra försök ha fint i trädgården. Det har blivit lite varierat resultat, skulle man kunna säga om man är generös. Jag har en väninna som har så otroligt gröna fingrar att Shrek framstår som blek i jämförelse och vår (i alla fall min och hon har inte protesterat) plan är att hon ska komma hem till oss någon dag och berätta vad som kan tänkas trivas var i vår nya trädgård.

Vi har bara bott här i vårt nya hus i två år och mest av allt har min käre make mycket framgångsrikt anlagt en tjusig och tät gräsmatta. Så mycket annat har inte blivit gjort ännu, men det kommer. Hoppas jag.

I väntan på att få njuta av blomsterprakt i den egna trädgården nöjer jag mig med att njuta av såväl trädgårdsbilder som trevliga porträtt av människor, som verkligen vet vad de talar om när de talar om trädgårdar, i bokform.

Lisa Ising har skrivit en bok som heter Trädgårdslegender och i den delar tio profiler med sig av sina bästa råd och tips. Det är en otroligt fin presentbok att ge bort till någon, men lika fin att ha hemma hos sig själv som en coffee table book. Redan framsidan är läcker med de stilrena grå i porträtten som sedan går igen i bänken medan stora gröna blad smyger sig fram från ena sidan och alla de vackra bilderna inuti boken ger en härlig känsla. Jag bara måste få till en prunkande trädgård, tänker jag när jag ser hur mysigt och inbjudande det ser ut med allt grönt och alla färgglada blommor.

Lisa Ising är journalist och har i hela sitt liv varit intresserad av växter. Idag kombinerar hon sitt intresse för skrivande och växter och ett av flera resultat av detta är den alltså den snygga och väldigt trevliga boken Trädgårdslegender.


Några av dem hon intervjuar i boken är Karin Berglund, Lotte Möller och Bosse Rappne (honom känner till och med jag igen!). Men även om flera namn är obekanta för mig är det intressant att läsa om dessa kunniga och inspirerande personer. Som journalist och författare själv är det viktigt för mig att tänka på den röda tråden, men i den här boken berättas bland mycket annat om formgivaren Signe Persson-Melins gröna tråd. Såklart det finns en grön tråd också här i livet.

Det finns även avsnitt som heter saker som Ängen, Dammen och Den lilla trädgården. Boken är full av tips och fakta på ett sätt som ger den bredd för både novisen och experten, tycker jag som helt klart räknas till den första kategorin.

Trädgårdslegender är en perfekt bok för trädgårdsälskaren. Och för den som skulle vilja göra sin trädgård lite mer älskvärd.


Kommentarer

Populära inlägg