Två böcker av Charlotta von Zweigbergk


Det blev ju lite tokigt på vår träff när hon som skulle välja månadens bokcirkelbok inte dök upp, men det tog bara ett par dagar så kom det mejl till oss alla vilken bok hon valt. Denna månad ska vi läsa Alla delar av dig av Charlotta von Zweigbergk. Författaren nominerades 2016 till Augustpriset för sin bok Fattigfällan, som jag själv har lyssnat på och också tipsat om i bokcirkeln. Jag har länge tänkt att blogga om den men tiden har inte räckt till, så jag tar tillfället i akt att skriva några ord om den nu när författaren ändå är aktuell i bokcirkeln.

Fattigfällan handlar om den medelålders kvinnan Beata, som en dag drabbas av en sjukdom som gör att hon blir sjukskriven en längre tid. Hon har varit egenföretagare i många år och när hon nu för en gångs skull behöver hjälp från samhället för att klara sin ekonomiska situation är inte alls hjälpen så självklar att få. Hon har betalat skatt i alla år och försörjt både sig och fyra numera vuxna och utflugna barn, men det skyddsnät hon trott finns, och som hon med sina skattepengar också bidragit till, visar sig ha massor av stora maskor och hål.

Fattigfällan är en mycket viktig och gripande historia som gör mig konstant upprörd och när jag till slut lyssnat färdigt på boken har jag lust att skriva till alla politiker, socialsekreterare, handläggare på Försäkringskassan samt Gud och hans moster att det bara inte får gå till så här. Jag blir faktiskt galen av frustration över allt som sker.

När man tror att man hört allt elände och alla bekymmer som möjligen kan dyka upp kommer ytterligare ett problem. Och sedan ett till. Och självklart ytterligare ett. Så är det hela tiden och jag lider ofantligt med Beata.

Det är också en ögonöppnare för mig på ett rent personligt plan och då handlar det om hur vi ser på varandra som medmänniskor och vad pengar betyder för oss. Jag förstår helt och hållet att Beatas väninna bjuder på lunch och hon kostar på både sig själv och Beata var sitt glas vin. Det är ju hur snällt som helst när hon vet att Beata har det jobbigt. Jag hade absolut gjort samma sak för en väninna. Men det är inte det Beata vill ha. Inte alls faktiskt. Hon vill hellre ha den där femhundringen, som lunchen kostar, rätt i näven, så hon kan köpa det hon allra mest akut behöver just då. Det kan vara toalettpapper eller mensskydd. Knappast ett glas vin i alla fall.

Visst hade de enskilda kapitlen kunnat kortas lite, men detta är en av de viktigaste böcker som kom under 2016. Precis som med min egen reportagebok När mörkret viker undan för livet, som också kom 2016, är detta en bok som vill säga något. En bok som vill väcka debatt och leda till förändring. Jag blir så himla glad över det; att författare kan ha ett högre syfte och vilja något bättre för sina medmänniskor. Inget fel på underhållning, vi behöver naturligtvis det också, men det finns något i den långa, utförliga och genomarbetade formen som en bok har som tilltalar mig enormt.

Avslutningsvis vill jag också säga att uppläsare Louise Raeder gjorde ett fantastiskt jobb med inläsningen. Hon låter precis lagom indignerad och uppgiven och hon talar i ett perfekt tempo. Ibland när jag kände att jag knappt orkade med fler motgångar för Beata var det faktiskt uppläsaren som gjorde att jag var tvungen att lyssna lite till.

Som ni förstår har jag hyggliga förväntningar på Alla delar av dig (och jag har redan börjat att lyssna på den, men har den även i pocket) efter att ha lyssnat på Fattigfällan. I början av juni får vi veta om Charlotta von Zweigbergk lyckas infria dem. Ämnet är i alla fall oerhört intressant, organdonation.


Kommentarer

Populära inlägg