Tankar om Skriv för din målgrupp


För någon vecka sedan fick jag frågan av Jenny Forsberg om jag ville läsa och skriva om hennes senaste bok Skriv för din målgrupp - Tips för träffsäkra texter, som ges ut av förlaget Morfem. Det ville jag mer än gärna för jag har läst flera böcker av samma författare och vet att hon alltid skriver bra. Dessutom är jag en utpräglad språknörd och alltid intresserad av språkfrågor. I så gott som hela mitt yrkesliv har jag arbetat med språk på olika sätt och nivåer, så därför var det med stort intresse jag kastade mig över Skriv för din målgrupp.

Och jag blev inte besviken. Tvärtom slukade jag boken i ett nafs. Jag kände mig lite som vargen som ligger och lurar i mormors säng i sagan om Rödluvan. När vargen får syn på läckerbiten till flicka tar han först in henne med både ögon och öron innan han vips slukar det lilla flickebarnet. Så gjorde jag med Skriv för din målgrupp. Slurp och mums, vilken god bok!

Jenny Forsberg är examinerad språkkonsult och driver soloföretaget Klartext. Sedan 1999 har hon gjort texter begripliga för företag och myndigheter. Hon har också släppt flera böcker på språktemat och hon skriver verkligen sådär klart och precist som hon uppmanar oss till att göra och som man också kan förvänta sig av henne. Hon har också skrivit två romaner.

Nu låter jag säkert väldigt onyanserad, men jag gillar allt med Skriv för din målgrupp. Till och med omslaget är läckert med sina klara färger och sitt klockrena kikarsikte. Ändå är det givetvis innehållet som är det allra bästa. Det är tydligt, strukturerat och lättläst. Exemplen är många och begripliga samtidigt som ödmjukheten inför framtiden finns där. Språkkonsulten Jenny Forsberg är mycket medveten om att språket förändras hela tiden och därför utgår hennes exempel, tips och råd från hur det ser ut på språkfronten just nu. Mycket klokt.

Med tanke på att boken handlar om att man måste vara medveten om vilken målgrupp man riktar sig till väcks ju frågan vem den här boken egentligen riktar sig till. Svaret är att den vänder sig till alla som behöver skriva texter på sitt arbete eller i andra sammanhang där man behöver kommunicera med människor.


Jenny har en enorm bredd i boken och det känns som om hon vill lära oss allt hon kan, precis som Baloo i Djungelboken. Hon påpekar skillnaden mellan sms:et till brorsan och den senaste utredningsrapporten. Hon skriver hur svenska språkets nya pronomen hen kan användas i praktiken. Hon reder ut vad som gäller när det kommer till siffror och tal. Hon tipsar också om att undvika att använda dubbeltydiga ord även i de fall där läsare egentligen förstår det tänkta innehållet. Visst ler jag lite åt exemplet där hon skriver att uppskatta kan betyda både tycka om och beräkna. Av sammanhanget brukar det framgå vad man menar, men man bör ändå inte skriva Vi uppskattar att 70 personer omkom i flygolyckan. Hu nej, det bör man verkligen inte eftersom det faktiskt går att misstolka.

Ni hör, Jenny Forsberg täcker in det mesta. Det är gott om mellanrubriker, listor i punktform och konkreta exempel. Skriv för din målgrupp är en utmärkt bok, som fungerar bra att sträckläsa (jovisst, det gjorde faktiskt jag), men den går också alldeles utmärkt att använda som uppslagsbok när man undrar över något specifikt medan man skriver den där viktiga texten för just sin speciella målgrupp.




Kommentarer

Populära inlägg